חדשות חמות
בית / סגנון חיים / איך למנוע הפרת זכויות בהדפסות תלת מימד

איך למנוע הפרת זכויות בהדפסות תלת מימד

Share

עד שהחקיקה תדביק את פערי המציאות, מוצע לחברות לפעול לרישום זכויות הקניין הרוחני שלהן ולשלב במודלים העסקיים שלהן פתרונות יצירתיים

מאת שירלי גל

בתוך עשור, מדפסות תלת־ממד צפויות להיות נגישות במשקי בית ובתי עסק רבים. בדומה לטכנולוגיות פורצות דרך רבות, הדפסת תלת־ממד טומנת בחובה כמה שאלות ואתגרים, בפרט בנוגע להדפסת מוצרים המוגנים בזכויות קניין רוחני.

מדפסות תלת־ממד משמשות בתחומים מגוונים: יש מדפסות לייצור אובייקטים ממתכת — למשל כלי נשק, אופניים ותכשיטים; מדפסות של אובייקטים מפלסטיק — למשל מכלי מזון, נעליים ועציצים; מדפסות לייצור מזון, שאליהן הוזנו חומרי הגלם והמרכיבים הנדרשים להכנת מאכלים; ומדפסות ליצירת איברים ביולוגיים, רקמות תא אנושי, ועוד. את המודלים יוצרים תוך שימוש בטכנולוגיות שונות לתכנון בעזרת מחשב, סריקה ועיצוב משטחים אורגניים. הטכנולוגיות המשמשות בהדפסה והאובייקטים שיודפסו, מעוררים דאגה בקרב בעלי זכויות הקניין הרוחני — זכויות יוצרים, מדגמים, סימני מסחר ופטנטים.

https://www.the3dzone.co.il/wp-content/uploads/2015/07/8080034547_9881f28d6c_o.jpg

במהלך יצירת מוצר בהדפסה בתלת־ממד, היצרן יכול להשתמש בשרטוט שמוגן בזכות יוצרים ולהפר זכות יוצרים או זכויות במדגם המגולמות באובייקט הסופי. למשל, יצרן ידפיס במדפסת תלת־ממד דגם מועתק של תכשיט ממתכת יקרה או דגם מועתק של כפכפי פלסטיק. דוגמה נוספת להפרת זכויות היא שילוב סימן מסחרי על גבי האובייקט המודפס: במידה שהאובייקט ייווצר על בסיס שרטוט של דגם, שעליו מוטבע סימן מסחרי, האובייקט יודפס עם סימן המסחר וכך יפר סימן מסחרי. באופן דומה, ניתן גם לגרום להפרה של פטנט, אם האובייקט המיוצר יעתיק אלמנט פונקציונלי — למשל, מסננת פלסטיק בעלת מבנה ייחודי מוגן בפטנט.

קובצי ההדפסה של המודלים צפויים להציף את הרשת באמצעות אתרי שיתוף, והגישה לכל משתמש שחפץ להעתיק דגם תהיה קלה ומהירה. האם איכות ההדפסה ממודל מועתק תהיה ברמה הדומה למקור? כנראה שלא, אך כמו במקרים השכיחים של צריכת חיקויים ומוצרים מזויפים, על דרגת האיכות יהיו צרכנים שיהיו מוכנים להתפשר.

נשאלת השאלה האם בעלי הזכויות יתבעו משתמשים ביתיים שייצרו אובייקטים מוגנים לשימוש אישי וביתי, או רק יצרנים שייצרו עבור אחרים למטרות רווח. נזכיר כי דילמה דומה עמדה בפני ענף המוזיקה, כשצצו אתרי שיתוף המוזיקה. תחילה תבעו חברות התקליטים גם משתמשים בודדים, ששיכפלו ושיתפו קבצים ממחשבם הביתי, אך המשאבים שהוקצו לכך עלו על התועלת ולא השיגו הרתעה. כמו בכל תחום שבו ההתפתחות הטכנולוגית עצומה ומהירה, החקיקה עדיין אינה נותנת מענה, והיא צפויה להתאים את עצמה תוך כדי תנועה.

עד שהחקיקה תדביק את פערי המציאות, מוצע לחברות לפעול לרישום זכויות הקניין הרוחני שלהן ולשלב במודלים העסקיים שלהן פתרונות יצירתיים. כשם שהצרכן מוכן לשלם עתה מחיר סמלי עבור מוזיקה בסמארטפונים, חברות יכולות לשתף את הצרכנים ביצירה ולהציע קבצים להדפסת מוצריהם ברמה גבוהה בתשלום. כך יימצאו מודלים כלכליים לקבלת הכנסות מהדפסות בתלת־ממד, והתמריץ לצרכן להפר זכויות קניין רוחני יקטן.

הכתבה פורסמה לראשונה במדור הדעות בעיתון The Marker.

הכותבת היא שותפה במחלקת קניין רוחני במשרד עורכי הדין 
איתן מהולל & שדות.

Share

אודות The3D Zone

Check Also

סטרטסיס מכריזה על ה- J850 TechStyle – מדפסת תלת מימד ייעודית לעולם האופנה

מדפסת ה– J850 TechStyle מאפשרת למעצבי האופנה, כמו גם למותגי העל בתחום, להדפיס בתלת מימד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share