בית / אמנות / אלי גור אריה, אמן ויוצר: מוטציות בהדפסת תלת מימד בין הטכנולוגי לאנושי ובין המכני לחייתי

אלי גור אריה, אמן ויוצר: מוטציות בהדפסת תלת מימד בין הטכנולוגי לאנושי ובין המכני לחייתי

Share

לקראת תערוכה שתעלה במוזיאון תל אביב ב-2016, התראיין האמן, הפסל והיוצר, לדנה גילרמן מהכלכליסט, וסיפר על הרומן שלו עם הדפסת תלת מימד, על שינוי סדרי עולם באמנות הישראלית ותהה בקול רם על מה הקדמה עושה לאמנות.

קטעים נבחרים מהכתבה:

“כשהקימו את ערוץ 2 התחלתי לעבוד בפרסומות. הייתי בין הראשונים שעסקו בהגדלות של מוצרים, מאוכל ועד שפתונים… לאמנות תמיד יש רגל אחת במסורת ורגל אחת עם רצון להיות מהפכנית, צריך לשמור על האיזון בתוך המערך הזה״.

מאז הוא אחראי על חלק ניכר מהחפצים המופיעים בפרסומות, תרומה שלדעתו השפיעה על התרבות הישראלית כולה. “הדברים שהביאו הפרסומות היו לא ישראליים במהות החומרית שלהם. עד שהקימו את ערוץ 2 התרבות הישראלית היתה עשויה מעולם חומרי ועיצובי מסוים. הפרסומות הכניסו את הגלמר, את עולם הפיין, הניקיון והחללים המעוצבים”.

the3dzone-gur arie7
הצילומים בעמוד: אלי גור אריה

הפיסול האמנותי, הוא אומר, הוא “משהו שנקלעתי אליו במקרה”, תוך כדי הפיסול המסחרי. בסטודיו הוא החל ליצור פסלים בעלי תוכן שונה מאוד מזה של הפרסומות, אבל באותו מראה מלוטש ואיכות טכנית גבוהה. הוא יוצר עם אותם חומרי פלסטיק שמהם הוא מתפרנס, וכל הזמן זוכר את החתרנות שהחומרים האלה הכניסו לעולם היצירה. “הם נוצרו במהפכה התעשייתית, כשחומרי הגלם המסורתיים כבר לא הספיקו. מלכתחילה המטרה שלהם היתה להפוך לסחורה, ולכן הם היו צבעוניים יותר, מבריקים יותר, שקפקפים, ניסו לחקות את האסתטיקה החומרית של העושר של העידן הקדום, והכילו גם את החיקוי וגם את הפיתוי”.

the3dzone-gur arie4the3dzone-gur arie2

פסליו, אומרת גילרמן, נראים כמוטציות בין הטכנולוגי לאנושי, בין המכני לחייתי, תוצר של עולם בדיוני ומנוכר. “אלו הם בדרך כלל דברים שאין להם זיקה ישירה למציאות ויש בהם משהו מסוכסך שמתעמת עם עצמו כל הזמן. הם משתדלים לא להשתמש בפתוס של המסורת, ולכאורה לא שואבים ממסורת של תולדות האמנות אלא מקולנוע, מעולם של הדמיה, מעולם המוצרים. לכן הם נראים לקוחים מעולם עתידני, עם פחות הילה ומנייריזם… אני מגדיר את זה כפיסול שהוא אנטי־פיסול, כלומר אין בו חומר מזוהה, אין בו פעולה מזוהה, והקיום שלו הוא כמעט כמו של הדמיית מחשב”.

לפני כארבע שנים קנה מדפסת תלת מימד וכעת הוא מדפיס בה מודלים שיהפכו ליציקות פלסטיק וירכיבו את התערוכה הבאה שלו במוזיאון תל אביב ב־2016. גילרמן מספרת כי על השולחן בסטודיו שלו יושב מודל אחד לדוגמה: פסל של ארנבת אפורה בעלת אוזניים ארוכות, שמציג שליטה מדהימה בתוכנות מתקדמות, עם דיוק נדיר והקפדה על הפרטים הקטנים. התוצאה היא אמנם מוצר גולמי, אבל בו בזמן גם ייצור מפעים ונוגע ללב.

the3dzone-gur arie1

מבחינת גור אריה, המחשב והמדפסת אמנם מייעלים את התהליך, אבל אפשר היה לייצר אותה ארנבת גם בטכנולוגיה אחרת. “זה כמו סופר שבמקום לכתוב רומן בכתב יד כותב במעבד תמלילים, מוחק ומחליף קטעים וחוזר לגרסאות קודמות אם צריך. המחשב והמדפסת מקנים יותר חופש פעולה, או מאפשרים לייצר הרבה יותר גרסאות של אותו הדבר. זו גם אחת הבעיות שמטרידות אותי — במקום להילחם על אפשרות אחת, את מוצאת את עצמך עם עשרות וריאציות של אותו הדבר, וההבדלים ביניהם כמעט לא ניתנים להבחנה. אני רואה בזה תופעת לוואי של החופש”.the3dzone-gur arie3

לעומת הארנב, פסל אחר שתלוי בסטודיו — מעין טרנספורמציה מאיבר מין נשי לאיבר פאלי בצבע ורוד מתקתק — הוא כבר דוגמה ליכולות של המחשב לבנות צורות דיגיטליות, שהן פרי התוכנה ומאפייניה, ואינן ניתנות לייצור באמצעים אחרים. “ההשלכות של זה מהפכניות, בראש ובראשונה לגבי הדמוקרטיה של היצירה. היום, למשל, בני נוער צופים בעיקר בסרטוני יוטיוב שהם מפיקים בעצמם. אותו הדבר יקרה גם בפיסול: כל אחד יוכל להוריד קבצים מוכנים, לשנות אותם ולהדפיס עם אפס מיומנות. זה קשור לבעיה הגדולה של שקיעת המומחה בחברה שלנו. זו תקופה שבה החולה מגיע לרופא בבית החולים, ומעדכן אותו על טיפול חדש שהרופא המומחה עדיין לא שמע עליו. מי ששולט בזרימת המידע ובטכנולוגיה מעלים את כל בעלי המקצוע שמסביב”.

לכתבה המלאה באתר הכלכליסט

Share

אודות The3D Zone

Check Also

the3dzone-מגזין הדפסת התלת מימד12

פני המומיה בת ה-2000 שוחזרו באמצעות הדפסת תלת מימד

מי שמנסה לחשוב על שימושים אקדמיים לתחום הלוהט של הדפסת תלת מימד, בוודאי לא מעלה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share