חדשות חמות
בית / ארכיטקטורה / מדפסות תלת מימד שמטפסות על עצים? בהחלט כן

מדפסות תלת מימד שמטפסות על עצים? בהחלט כן

Share

פרוייקטי הגמר של שלל המוסדות הגבוהים לאמנות, אדריכלות, עיצוב ומחשבים, מציפים בימים אלה את הגלריות הבית ספריות. לא מעט מהם עושים שימוש, בצורה כזו או אחרת, בטכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד, אבל, אחד הפרוייקטים בולט על רקע כל השאר: Symbio של ירדן מור, שלקחה את העסק כמה צעדים קדימה. בחזון שלה היא רואה מדפסות תלת מימד שמטפסות על עצים ומדפיסה ישירות על הגזעים שלהם…

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד

Symbio של ירדן מור. כשטבע פוגש טכנולוגיה. פרוייקט גמר

בעולם בו הקידמה נוטה להתנגש עם הטבע נשאלת השאלה האם באמצעות טכנולוגיה חדשנית אנחנו יכולים להתחבר לטבע טוב יותר, תוך שמירה עליו, מבלי לוותר על הנוחות שהתרגלנו אליה. הפרוייקט מציע דרך חדשה ליצירת סימביוזה בין האדם לטבע כאשר הגורם המגשר הוא הטכנולוגיה. 

סריקה תלת מימדית משמשת כמתווך בין האורגני לסינטטי ותכנון פרמטרי מסייע ביצירת המבנה הקל והחזק ביותר. ייצור מדוייק ומותאם למורפולוגיה האורגנית בזכות הדפסה תלת מימדית, מאפשר לטבע להשתלב במבנה, לחזקו ולהמשיך לצמוח.

הפרוייקט בוחן את המפגש בין שני העולמות הללו ומציע אפשרויות ליישום עתידי בתכנון האורבני. בכך הוא מצטרף למגמה הירוקה באדריכלות ובעיצוב, הצוברת תאוצה בעת האחרונה. במקום להרוס את הקיים בכדי ליצור תשתית חדשה הדורשת אנרגיה ומשאבים רבים, בשיטה זו נוכל להתחבר אל התשתית הקיימת (עצים, סלעים מבנים וכו׳) ולאפשר שימור חי, מקיים וטבעי. הטבע יזכה לכך שנשמור עליו, ואנחנו נהנה מהקירבה אליו¨ צל טבעי¨ אווירה ירוקה ושלל היתרונות שיש לטבע להציע.

(מתוך קטלוג התערוכה)

״בשנים האחרונות יצא לי להתעסק לא מעט עם הדפסות תלת מימד מכל מיני כיוונים שונים, שהם מעבר לשימוש בהדפסה ככלי ליצירת פרוטוטייפים״, מספרת ירדן מור, סטודנטית בתכנית המשולבת של האוניברסיטה העברית ובצלאל ללימודי מדעי המחשב ועיצוב תעשייתי, שזה עתה סיימה את פרוייקט הגמר שלה וזוכה ללא מעט תשואות על פועלה.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד

היא עסקה לא מעט במחקר ופיתוח של שיטות להדפסה, כולל התערבות בתהליך ההדפסה באופן פיזי ומצד שני בקוד של המכונה שהשפיע על התנועה והתנהגות המדפסת והצליחה להדגים את החיבור הנכון בין שני תחומי הלימוד שלה: מחשבים ועיצוב… ״את יתרונות הטכנולוגיה הזו אנו רואים ביכולת עיצוב גאומטריות משוכללות שאי אפשר לייצר באף טכנולוגיה אחרת. החד פעמיות שהדפסה מאפשרת לנו (לא כבולים לתבניות וייצור המוני) ובנוסף, קהילת ה- open source שמאפשרת הפצה של רעיונות ויצירתיות לכל מקום בעולם. והטכנולוגיה הזו רק ממשיכה להשתכלל״, היא מספרת, עם ניצוץ אמיתי בעיניים.

אז, כשהתיישבת לשבו על מה הולך להיות פרוייקט הגמר שלך, היה לך די קל להחליט, לא?

״היה לי ברור שאעסוק בהדפסה תלת מימדית בפרוייקט הגמר שלי. המחשבה הראשונית היתה להטמיע תוך כדי ההדפסה עצמים לא מודפסים וליצור היבריד בין חומרים וטכנולוגיות ייצור שונות. משום מה הדבר לא נפוץ כל כך, וכשכן משלבים, אז לרוב מדובר במחברים מודפסים שיודעים להתחבר לקורות עץ בגודל סטנדרטי. הרגיש לי שהדבר לא מביא לידי ביטוי את היתרון הגדול של הדפסה תלת מימדית, ביצירת מודלים ייחודיים ומותאמים אישית, ומכאן הגיע הרצון לחבר בין הטכנולוגיה הזו לטבע, שבו כל פריט הוא יחיד במינו ושונה מהאחרים. המשכתי עם התהליך המחקרי והתחלתי להשתמש בסריקה תלת מימדית כגורם מגשר בין האורגני לסינטטי. הסריקה מאפשרת ליצור מודל המתאים במדוייק לצורות השונות והמשונות שיש בטבע. ההבנה שהקשר הזה שנוצר יכול לעודד סימביוזה בין האדם לטבע באמצעות הטכנולוגיה היתה הגורם שמאחד את הכל ביחד לכדי הפרוייקט״.

את בעצם מחברת כאן טבע וטכנולוגיה… זו גם כותרת המשנה של הפרוייקט כולו – ״כאשר טכנולוגיה פוגשת טבע״…

״טבע וטכנולוגיה נשמע כמו שני ניגודים, ולעיתים באמת הקידמה באה על חשבון הטבע. הפרוייקט בא להראות שאפשר לרתום טכנולוגיה חדישה דוקא בשביל לתמוך בטבע ולשמר אותו מבלי לוותר על הנוחות שהתרגלנו אליה בחיים המודרניים. הפרוייקט בוחן את המפגש בין שני העולמות הללו ומציע אפשרויות ליישום עתידי בתכנון האורבני. בכך הוא מצטרף למגמה הירוקה באדריכלות ובעיצוב הצוברת תאוצה בעת האחרונה. במקום להרוס את הקיים בכדי ליצור תשתית חדשה הדורשת אנרגיה ומשאבים רבים, בשיטה זו נוכל להתחבר אל התשתית הקיימת (עצים, סלעים, מבנים וכו') ולאפשר שימור חי, מקיים וטבעי. הטבע יזכה לכך שנשמור עליו, ואנחנו נהנה מהקירבה אליו, צל טבעי, אווירה ירוקה ושלל היתרונות שיש לטבע להציע.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד

ספרי קצת על מהלך העבודה.

״תחילה יש לסרוק את הגורם הטבעי כדי להפוך אותו למודל ממוחשב. ישנן שיטות רבות לסריקה תלת מימדית. אני השתמשתי בפוטוגרמטרי שיוצרת מודל תלת מימדי מצילומים דו מימדיים. זו השיטה המתאימה ביותר לפרוייקט כיוון שצילומים ניתן לצלם בכל מקום, גם בשטח. במקביל מתכננים את האובייקט שנרצה "להלביש" על הטבעי בתוכנת מידול תלת מימדי (אני מידלתי בריינו), לצורך העניין ספסל על גבי עץ. את הספסל מתאימים לסריקה הממוחשבת ויוצרים למעשה ספסל עם חלל פנימי בצורה של גזע העץ. על מנת לחסוך בחומר ולשמור על חוזק מבני משתמשים בתכנון פרמטרי (השתמשתי בגראסהופר) כדי לבצע אופטימיזציות ממוחשבות של עומסים ומשקלים.

המודל המתקבל הוא מודל אוורירי, קל וחזק המותאם אישית לעץ ספציפי. כעת נותר רק להחזיר את העניין לעולם הפיזי, זה מתאפשר בזכות הדפסה תלת מימדית. אני השתמשתי בהדפסת FDM בחלקים והרכבתם מסביב לעץ (במסגרות הטכנולוגיה של היום שהיתה נגישה עבורי), כאשר המחשבה היא על מדפסת עתידית שתהיה ניידת, תדע לטפס על העץ ולהדפיס ישירות על הגזע. זה אולי נשמע עתידני אך כבר היום יש פרוייקטים ניסויים של חיבור ראש מדפיס לרחפן (Plott and Studio Roos Meerman), זרועות רובוטיות ניידות שמדפיסות גשר (Joris Laarman), ואין לי ספק שלשם הטכנולוגיה הולכת.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד

והערה שלא בטוחה שהיא רלוונטית כאן אבל שאלו אותי לגבי זה אז אני מוסיפה: בנוגע להתחברות לטבע חי כמו עצים, המבנה האוורירי מסייע בכך שאיזור ההתממשקות עם העץ הוא לא אטום וחונק את העץ, אלא מאפשר לגזע להתרחב ולצמוח בתוך המבנה המודפס. כך בעצם ככל שעובר הזמן, המבנה כולו מתחזק (בניגוד לרוב המוצרים שעם הזמן הם נחלשים ומתבלים). כמובן שמדובר על זנים מסויימים של עצים בוגרים שעברו את שלב הגדילה המסיבית״.

  • מנחה הפרוייקט: פרופ' חנן דה לנגה  צילום: עודד אנטמן. סיוע בהדמיות (ותמיכה בכלל): ניצוץ סרנגה

Share

אודות The3D Zone

Check Also

סטרטסיס מכריזה על ה- J850 TechStyle – מדפסת תלת מימד ייעודית לעולם האופנה

מדפסת ה– J850 TechStyle מאפשרת למעצבי האופנה, כמו גם למותגי העל בתחום, להדפיס בתלת מימד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share