חדשות חמות
בית / רפואה / גלובס: טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד מחוללת מהפכה בעולם הרפואה

גלובס: טכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד מחוללת מהפכה בעולם הרפואה

Share

רנן נצר, כתבת מגזין G של גלובס יצאה לבדוק מהם יישומי ההדפסה בתלת מימד בשירות הרפואה.

בשנתיים-שלוש האחרונות נרשמו הישגים יוצאי דופן בתחום, מספרת נצר. ״הנה רשימה חלקית: במישיגן, חייו של תינוק שחלה במחלה נדירה, הגורמת לחנק, ניצלו בזכות סד שהודפס בתלת מימד, הותאם לקנה הנשימה שלו והושתל בגופו.

באנגליה, פניו של סטיבן פאואר, גבר כבן 30 שנפגע בתאונת דרכים, שוחזרו בהדפסה תלת מימדית. בסקוטלנד הרכיבו מדענים מדפסת שמסוגלת לייצר רקמות אנושיות מחומר גלם של תאי גזע עובריים. ובאוסטרליה הושתל לפני שבועות מספר עמוד שדרה שהודפס בתלת מימד.

שימוש נפוץ שנעשה כיום ברפואה בטכנולוגיה החדשנית הוא הדפסת מודלים אנטומיים, המשמשים את הרופאים לקבלת החלטות ולתכנון הניתוח, מה שמייצר סטנדרטים חדשים של דיוק ומוכנות של הצוות הרפואי עוד לפני שהמטופל עצמו שוכב על מיטת הניתוחים. שימוש אחר הוא הדפסת מכשירי עזר חד-פעמיים לניתוח, המותאמים לגופו של החולה.

the3dzone.co.il מגזין ההדפסה בתלת מימד 3d printing

החזון המהפכני הוא שבעתיד יצליחו המדפסות להוות אלטרנטיבה לתרומות איברים, ייצרו רקמות וירחיבו משמעותית את ארגז הכלים של הרופאים. דרוש לכך עוד מחקר רב, וגם הטכנולוגיה עוד משתנה ומתחדשת ואינה תמיד ברורה, אולם בעולם הרפואי כבר מסכימים כי לא מדובר באופנה חולפת״.

לדברי נצר, בארץ התחום עוד נמצא בחיתוליו, ובאופן טבעי, הרוב המכריע של היישומים מתבצע בבתי החולים.

the3dzone.co.il מגזין ההדפסה בתלת מימד 3d printing

ביקור ראשון ערכה הכתבת אצל פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה בבתי החולים בילינסון והשרון והמסקנה מהביקור: הרופאים כבר לא צריכים להסתפק בצילומים. ״המערך הקרדיולוגי בבילינסון הוא ככל הידוע הראשון בישראל שעושה שימוש בטכנולוגיה הזו במסגרת ניתוחים במטופליו. בקרדיולוגיה, בשלב זה, מדובר בהדפסת דגמים בלבד. גם בהדסה ובוולפסון הודפסו דגמים בודדים. "אנחנו מנסים להבין מהו הערך המוסף של הדפסת תלת מימד בהיבט האבחוני ומה זה יתרום לנו בהיבט הטיפולי, אבל זה מאוד מעניין ומלהיב אותנו", אומר פרופ' קורנובסקי. "אני רואה לנגד עיניי שבעתיד, ליד כל תחנת CT בבית חולים תהיה גם מדפסת תלת מימד, שתהיה זמינה לצוות הרפואי".

ד"ר אשרף חמדאן, קרדיולוג בכיר ואחראי תחום דימות הלב בבילינסון, מסביר כי "אחד הדברים הכי חשובים שהתרחשו בקרדיולוגיה הוא מעבר מדו מימד לתלת מימד, כלומר מאקו לב סטנדרטי לבדיקת CT שנותנת תמונה תלת מימדית. הדפסת תלת מימד זה הצעד השני שצפוי להיות משמעותי. להביא את הדברים האנטומיים למצנתר לפני פעולה, כך שהוא יכול להתרשם ולחוש אותם, זה דבר גאוני שיכול להוסיף לנו מאוד".

באיזה אופן הדגמים המודפסים מסייעים לכם כיום?

ד"ר חמדאן: "הטכנולוגיה עוזרת לנו, למשל, להחליט אם ללכת לצנתור או לניתוח. עד כה הדפסנו דגמים של מסתמים במקרים מורכבים, כמו אחרי השתלה או אם יש דליפה של המסתם. במקרים שבהם הדפסנו, הלכנו לפעולה בצורה יותר בטוחה, וכשהיו חילוקי דעות זה עזר להגיע להחלטה. בפעולות של השתלת מסתמים בצנתור חשוב לנו לקבל מידע מקסימלי כדי להתאים את הגודל הנכון של המסתם. זה קריטי להצלחת הניתוח ולהשפעה על בריאות המטופל לשנים הבאות".

בילינסון עובד עם שלוש חברות בשוק שעוסקות בהדפסת תלת מימד, בארץ ובחו"ל. "מה שמאפיין את ישראל כסטארט-אפ ניישן הוא האינטימיות שקיימת בין תעשיית הביומד לבין רופאים", אומר פרופ' קורנובסקי. "ברגע שאמרנו שמעניין אותנו לראות את הטכנולוגיה של תלת מימד, בתוך יומיים הייתה פה פגישה. זה לא קצב אמריקאי, עם חוזים וכיוצא באלה. הרופאים הישראלים הם מאלתרים זריזים, ויחד עם זאת מקצועיים. גם החברות עצמן נמצאות בתהליך למידה כמונו, והן צריכות אותנו הרופאים. אנחנו נותנים להן אינפוטים כדי שיבינו מה אפשר לעשות עם הטכנולוגיה הזאת בקרדיולוגיה".

התחנה השניה היתה אצל פרופ' גבריאל צ'אושו, מנהל מחלקת פה ולסת בבילינסון, שמכיר מקרוב את טכנולוגיית התלת מימד. ״בתחום רפואת הפה והשיניים בישראל כבר לא מדובר רק בהדפסת דגמים שמסייעים לרופאים בפרוצדורות מורכבות, אלא בהשתלה ממש של איברים מודפסים: שתלים, כתרים ושיניים, ואפילו חלק מהלסת. בבילינסון, לדבריו, בוצעו כבר כעשרים פעולות מסוג זה.

the3dzone.co.il מגזין ההדפסה בתלת מימד 3d printing

"אנחנו מציעים את הטכנולוגיה למטופלים שאין להם אופציה אחרת", הוא מבהיר. "כמו בכל טכנולוגיה חדשה, צריך להיות זהירים. אין לנו מספיק נתונים לאורך שנים על חומר הטיטניום שממנו עשויים השתלים המודפסים, ואיך הם יגיבו בעתיד בגוף האדם". פרופ' צ'אושו מתאר היררכיה של מוצרים שאפשר להדפיס בתחום הפה והלסת: "השלב הראשון הוא דגם תלת מימדי של איבר שאיתו אנחנו מתכננים את הניתוח בצורה אופטימלית. אם צריך לכרות חצי לסת ולשחזר אותה, הדרך הכי קלה היא לקחת את הצד השני והבריא של הלסת, לשכפל אותו, ולפי זה לתכנן את השחזור".

הוא צופה שבעוד חמש שנים תהיה מדפסת בכל בית חולים. ״אנחנו מדפיסים כעת אצל חברות חיצוניות, כי הטכנולוגיה מתחדשת בכל שנה ובשלב זה עדיף לעשות אאוטסורסינג. בנוסף, אני מקווה שיתפתח מקצוע של טכנאי תלת מימד, צריך בתחום הזה הכשרה וכללים מסודרים".

״תחום הכירורגיה האורתופדית עושה שימוש גובר והולך בהדפסות תלת מימד – מהחלפת מפרקי ירך וברך, טיפול בשברים מורכבים ועד הסרת גידולים סרטניים. ואם כירורגים רבים מרימים גבה באשר למידת השפעתה הפוטנציאלית של הטכנולוגיה בתחומם, לד"ר שלמה דדיה, אורתופד בכיר במחלקה לאורתופדיה אונקולוגית באיכילוב, אין ספקות באשר לבשורה שהיא מביאה. "כירורגיה היא עולם שמרן מאוד, אבל גם אצל הקולגות שלי הסקפטיות מתחילה להתקלף כשהם רואים עד כמה השיטה משמעותית", הוא מספר.

ד"ר דדיה עשה שימוש בטכנולוגיה בתריסר ניתוחים. בכולם מדובר בהסרת גידול ממקומות סמוכים למפרקים, בירך או באגן. האתגר הגדול באורתופדיה אונוקולוגית, הוא מסביר, נעוץ בדיוק הנדרש בכריתת גידול ממאיר בשלמותו מתוך העצם, כדי למנוע חזרה של הגידול וגרורות. הדבר עוד יותר קריטי בילדים, כיוון שהשלד שלהם עדיין בצמיחה, והגידולים ממוקמים בסמיכות למפרקים וללוחיות צמיחה. טכנולוגיית התלת ממד מאפשרת להדפיס דגם של האיבר וגם של הגידול, במטרה לתכנן את הכריתה במדויק ולהתאמן "על יבש" לפני הניתוח.

the3dzone.co.il מגזין ההדפסה בתלת מימד 3d printing
ד"ר שלמה דדיה. צילום: דוברות איכילוב

"עבורי זה מאוד מרגש", אומר ד"ר דדיה. "כשאתה רואה שהגידול יוצא בצורה מדויקת, ואחרי שבוע מתקבלת תוצאה מהפתולוגיה שהכול נקי – זה קתרזיס".

נצר מספרת שאורתופדים בעולם כבר משתילים כיום מפרקים שהודפסו בתלת מימד. ״גם ד"ר ואדים בנקוביץ', מנהל היחידה להשתלות מפרקים בסורוקה ומייסד המרכז הישראלי לבריאות המפרק והגב, עשה זאת כבר מספר פעמים והשתיל אצל מטופליו מפרק ירך או ברך. "אם הנזק במפרק של מטופל כל-כך חמור ולא מאפשר פתרונות סטנדרטיים, אנחנו מזמינים שתלים שהם ייצור חד-פעמי לאדם לפי תכנון תלת מימד. זו ממש תפירה אישית; מגיעה אריזה עם המפרק ועם שמו של המטופל, והמטופלים, אגב, מאוד מתלהבים מזה", הוא צוחק. "כיום אלה מקרים שהם עדיין יחסית נדירים".

Share

אודות The3D Zone

Check Also

ימי קורונה: כלי עזר מודפס בתלת מימד של חברת Synergy 3D med – לעזרת רופאי השיניים. ראיון מצולם

כפי ששמתם בוודאי לב, זה זמן מה שאנחנו עוקבים מקרוב אחרי חברות תלת מימד ישראליות ויזמים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share