בית / תעשייה / הבאזז שמחביא מהפיכה. טור אורחת

הבאזז שמחביא מהפיכה. טור אורחת

Share

מאת: לי-בת נלסון*

 

באפריל פורסם ה- Wohlers Report לשנת 2017 – דו”ח שנחשב לתנ”ך של תחום הדפסות התלת מימד, ומצוטט רבות על ידי חברים באקו-סיסטם (וכן גם אני אצטט ממנו…). זמן קצר לאחר מכן יצא דוח נוסף של חברת Sculpteo המבוסס על סקר של מעל 900 חברות להן תקציב ממוצע של פחות מ -10,000 דולר לשנה עבור הדפסת תלת מימד. שני הדו”חות, ובייחוד זה של Sculpteo, מפספסים את המהפכה הגדולה המתרחשת ממש מתחת לאפינו, מהפכה שרק תתחזק ותצבור תאוצה ב- 5 שנים הבאות.

המהפכה הזו מתרחשת במקביל לתהליכי ההבשלה והתמתנות של שוק הדפסת אבי הטיפוס ותוצרי תנועת ה- makers ולכן השפעתה פחות מאובחנת,  בעיקר בדו”ח של Sculpteo. אך נחזור לדו”חות בהמשך. קודם נפנה את המבט להשפעה הנוכחית של תחום התלת מימד וההשפעה הפוטנציאלית שלו ב-5 השנים הקרובות על עסקים ותאגידים המשתמשים בטכנולוגיה המדוברת.

חדשנות והטמעה

הכנסת שימוש בטכנולוגיה חדשה משבשת (disrupt) ומאתגרת תהליכים רבים בתוך המודל הארגוני. דבר זה מקשה על אימוץ והטמעה – יש צורך ב- champions בתוך הארגון על מנת לממש את תהליך השינוי ולפעמים אף לחנך מחדש מחלקות שונות בתוך הארגון. כשהטכנולוגיה מתבגרת ומבשילה החידוש הופך לנורמטיבי או שהטכנולוגיה מתפתחת לרמה כזו שהטמעתה במודלים העסקיים הקיימים טבעית וחלקה, ללא הפרעה משמעותית לתהליכי העבודה.

בתור דוגמה אפשר להסתכל על חוות שרתים. בתחילה, על מנת להרים חוות שרתים חברה נזקקה לנדל”ן, עורכי דין, הוצאות הון, רכש, כוח אדם והוצאות תפעול שוטפות. כיום חוות שרתים וירטואלית היא דבר של מה בכך, הקמתה בענן הוא תהליך פשוט של פתיחת מנוי בשירות כגון AWS של אמזון (או מתחריו) – ללא שום מאמץ או הוצאות מלבד הוצאה תפעולית.

תועלות מעולות

בעוד 5 שנים תהליכים עסקיים רבים בתוך הארגון יפיקו תועלת רבה ממהפכת הייצור בהדפסת תלת מימד (הנקראת Additive Manufacturing – ייצור תוספתי, בתרגום חופשי) שמתרחשת כעת אבל מבלי שיצטרכו לשנות תהליכים קיימים. כלומר: תועלת ללא שיבוש – וזו הנקודה החשובה. רכש ימשיך להשתמש באותה מערכת ERP, למרות שאחוז משמעותי מחלקי החילוף יוחזק במלאי וירטואלי ולא פיזי, וייוצר על פי דרישה. המלאי של שאר החלקים ישאר ללא שינוי מלבד גודלו אשר יצטמצם בזכות הטכנולוגיה החדשה, וטוב שכך: SAP מעריכה שהמלאי העולמי מגיע לסכום של מעל 10 טריליון דולר. מהפיכה בכל המובנים מלבד אלה המשבשים – מה יכול להיות יותר טוב?

יש למהפכה זו עוד השלכות. יתכן ומפעם לפעם המלאי הפיזי יעבור בחינה מחדש לחיפוש מועמדים שיוכלו לעבור למלאי וירטואלי וייצור תוספתי אך לרוב אלו יהיו חלקים ומוצרים חדשים שעוצבו ישירות למלאי וירטואלי וייוצרו על פי דרישה. מכיון שמערכת ה ERP ומערכות נוספות יוטמעו וימוזגו עם מערכות שליטה למלאי וירטואלי וייצור תוספתי מבוזר, כדוגמת LEO Lane, כל התהליכים הנוספים כגון פיננסים ותפעול יתקיימו כרגיל ללא הפרעה. עסקים יוכלו אוטומטית לחסוך עד 50% מסך העלויות של חלקים. אם ייצור תוספתי יכול לחסוך עלויות תפעול שוטף (כדוגמת זרבובית הדלק של GE שחוסכת כ 15% בתצרוכת דלק), גביית מחיר הולם וגבוה יותר תוביל לעלייה במקורות ההכנסה וכו’.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד
זרבובית דלק בהדפסת תלת מימד של חברת GE – צולם על ידי מייקל פטש (Michael Petch)

אתגרים שמובילים ל-win-win

זהו רק קצה הקרחון. העלויות הגבוהות של יצירת והחזקת מלאי פיזי של מוצרים וחלקי חילוף מונעת יוזמות עסקיות פוטנציאליות שיהיו לגמרי אפשרויות בעוד כ-5 שנים. ייצור על פי התאמה אישית הוא נושא שעולה לרוב אך לא פחות חשוב הוא ייצור מגוון שיכול להועיל במקרים רבים ושונים: מייצור מדויק ומותאם של כלים המיועדים למכונות ייצור, לאפשרות של יצירת חלקים המותאמים על פי אקלים, ליצירת מוצרים שונים המותאמים לתרבות או תקנים של מיקומים גאוגרפים שונים.

בנוסף לכך, מעצבים ומהנדסים יוכלו לתכנן חלקים ומוצרים שלא יכלו לייצר בטכנולוגיות אחרות. שוב, מבלי להוות גורם משבש בתהליכים אחרים, מוצרים אלו יהיו זמינים לצרכנים. יהיו אתגרים חדשים שיווצרו עקב כך ועקב אפשרות הייצור בהתאמה אישית וורסטיליות. לדוגמה, שטח המדף בחנויות מוגבל, אפילו שטח המדף בחנויות מקוונות מוגבל. E-commerce יצטרך לעדכן את חוויות הקניה לחוויה יותר מותאמת ללקוח מהקיימת תוך שימוש בידע על הלקוח על מנת לבחור ולאצור את המוצרים שעל המדף ולהציע מוצרים מותאמים. יתכן וחנויות פיזיות יצטרכו להציע שירות מעודכן, דיגיטלי בחלקו. כולי תקווה שזה יקרה בפרק זמן של 5 שנים. באופן כללי עסקים וצרכנים יחשפו למוצרים טובים יותר, לחוויה טובה יותר, במחיר זול יותר בעוד תאגידים עדיין יוכלו להגדיל את רווחיהם. מערכת בה כל הצדדים מרוויחים.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד
מבט מקרוב על תצוגת שיתוף הפעולה בין SAP ו- LEO Lane, ברקע חלקי מנוע של Moog וסוליות בהתאמה אישית

החתיכה החסרה

בחזרה לנקודה בה התחלנו, הדו”חות. אני רוצה לקחת את ״נקודת המבט החיצונית״ כפי שפרופ׳ דניאל כהנמן קרא לה, ולהיפרד לרגע מ״נקודת המבט הפנימית״. אחוזי הגידול ותחזיות של מכירת מדפסות תלת מימד וחומרי הדפסה חשובה להבנת העתיד של insiders אבל ישנם נתונים על מגמה הרבה יותר חשובה שחסרים. מגמה זו היא ההשפעה של הייצור התוספתי על תעשיית הייצור הכללית, תעשיה של מעל 12 טריליון דולר בשנה, ועל תאגידי ומותגי ענק העושים שימוש בטכנולוגית ייצור זו. לתאגידים ומותגים אלו הכנסות ותקציבים של מיליארדים, והם מייעדים הרבה יותר מ-10,000 דולר בשנה מתוכם לייצור תוספתי כמו גם תוספתי כמו גם ליצירת פס ייצור יעיל ואיכותי. ההשפעה היא גם על החברות עצמן וגם על השוק אותו הן משרתות (Harvard Business Review מציין תעשייה שהתפתחה מ-0% ל-100% ייצור תוספתי תוך 500 יום בלבד).

המדדים החסרים בדו”חות אלה הם הערך של חלקים ומוצרים שיוצרו בייצור תוספתי והחסכון הכלכלי שהביאו לחברות שהשתמשו בטכנולוגיה ובייצור מבוזר ב-2016. GE לדוגמה שמה לה כמטרה לחסוך מעל 3 מיליארד דולר מצעדים אלו עד 2026. דו”ח Wohlers מציין את הנתון של 3.66 מיליארד דולר שהושקע בייצור תוספתי של חלקים סופיים ב-2016 – זהו מחיר הייצור בלבד (מדפסות, חומרים, שירותים) ולא הערך של המוצר הסופי, בוודאי שלא החסכון הכלכלי. סביר להניח שהערך גבוה בהרבה וזוהי רק ההתחלה – זהו שוק הצפוי לגדול משמעותית. במידה ובעתיד הדו”ח יכלול מדדים אלו, נוכל להגיע לתובנות והבנה עמוקה יותר של השוק, קצב ההתפתחות שלו, ומידת ההשפעה שלו על העולם. מגמות אלו חשובות לא פחות, ואני טוענת שאף יותר, מהמגמות שהדו”ח עוקב אחריהן כבר 22 שנה.

הניתוח של מקינזי מרמז כי מעל 400 מיליארד דולר במוצרים וחלקים סופיים ייוצרו בהדפסה תלת מימד (ייצור תוספתי) ב 2025, ו- SAP מעריכים את השוק הפוטנציאלי הזה של מוצרים וחלקים המיוצרים בהדפסה תלת מימד ב- 640 מיליארד דולר בשנה. מספרים אלה שמים בפרופורציה את התחזיות ל-5 השנים הבאות, ואכן ההשפעה עצומה. למימוש מספרים אלו, מותגים ותאגידים יצטרכו להיות חכמים בנוגע לייצור תוספתי חכם, מבוזר ותחת שליטה.

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד
הצגת הטרנספורמציה של הייצור הדיגיטלי והאינטגרציה של SAP ו- LEO Lane ב- SAPPHIRE 2017

 

—-

* לי-בת נלסון היא יזמית, סמנכ”לית עסקים וממקימי LEO Lane, חברה המציעה דרך לשמר שליטה על איכות וכמות החלקים והמוצרים בייצור בהדפסת תלת מימד. בעבר היתה מנהלת פיתוח עסקי ב- Orbotech (נאסד”ק: ORBK) ולפני כן במשך מעל עשור הייתה שותפה בקרנות הון סיכון כגון Plenus Venture Lending ו- TDA Capital Partners, קרן שהייתה מהמשקיעים הראשונים ב-Objet Geometries (היום Stratasys).  לנלסון תואר ראשון ושני במדעי המחשב מהטכניון ודוקטורט במימון מאוניברסיטת סטנפורד.

Share

אודות The3D Zone

Check Also

חידושים בעולם הדפסות התלת מימד: מהדפסת מזון מותאם אישית ועד הדפסת תכשיטים המשנים את צורתם כתגובה לסביבה

ב – 25 באוקטובר, 2017, יתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים הכנס  3D Printing & Beyond – Current ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share