חדשות חמות
בית / ארכיטקטורה / הבתים הראשונים על המאדים יודפסו בתלת מימד תוך שימוש באדמת הכוכב עצמו

הבתים הראשונים על המאדים יודפסו בתלת מימד תוך שימוש באדמת הכוכב עצמו

Share

חוקרים פיתחו טכניקה חדשה שתאפשר להדפיס בתלת ממד כל דבר – כלי עבודה ועד בתים קשיחים ודמוי גומי – מאבק ממאדים או מהירח

ספינות החלל שיעשו את דרכן בעתיד הרחוק יצטרכו לשאת כמויות גדולות של דלק ואספקה. טיסה שכזו צפויה להימשך חודשים רבים ואף שנים. אם תוקם מושבה בכוכב האדום, הבעיה אף תגבר: המתיישבים הראשונים עלולים להתקשות לארוז גם את החומרים הדרושים לבנייתה. באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבאילינוי מצאו, כך נראה פתרון לבעיה: הם פיתחו טכניקה חדשה שתאפשר להדפיס בתלת ממד כל דבר — כלי עבודה ועד בתים קשיחים ודמוי גומי — מאבק ממאדים או מהירח. "למקומות כמו פלנטות וירחים אחרים, שבהם המשאבים מוגבלים, אנשים יצטרכו להשתמש בחומרים הזמינים באותם פלנטה או כוכב כדי שיוכלו לחיות", אמרה ראמילה שאה, מדענית חומרים שהובילה את המחקר, בראיון מרתק לאתר "לייב סיינס" . "הצבעים התלת ממדיים שלנו פותחים את האפשרות להדפיס חפצים מבניים או פונקציונליים שונים ליצירת מקומות מגורים מחוץ לכדור הארץ". פרופסור אמריטוס למדעי המדינה ולעניינים בינלאומיים במכון למדיניות החלל באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון הסביר לאתר כי "יהיו נחוצים על פני השטח של מאדים מגורים מסוג כלשהו. אי אפשר יהיה לחיות בתוך חליפת חלל כל הזמן".

the3dzone-מגזין הדפסת התלת מימד
באדיבות נאסא

״הארץ״ שדיווח על ההמצאה, אומר שהמצאת כלי שיאפשר לייצר בזריזות חפצים הכרחיים בעזרת משאבים מקומיים מהווה צעד בדרך ליישוב הכוכב האדום. ״שאה ועמיתיה בחרו במשאב הנפוץ ביותר: אבק. ללא כמויות מספיקות של חומר מקורי, הם נאלצו להשתמש בתחליף לפי דוגמיות מהירח וממאדים. האבק המלאכותי מכיל תערובות של תחמוצת האלומיניום, תחמוצת הסיליקון, תחמוצת הברזל ותרכובות אחרות. לדברי החוקרים, לחלקיקים הקשיחים שהדמו את פני הירח יש לעתים קרובות קצוות חדים, בעוד שהאבק המדומה של מאדים עשוי מחלקיקים עגולים ותקינים יותר. הדיו במדפסת מורכב מהחול המדומה יחד עם חומרים מסיסים וביו־פולימרים. הוא מודפס במתקן לעיצוב פלסטיק או מתכת על ידי התכה חלקית והעברה בכוח דרך משטח מחורר. בסוף התהליך התקבלו חפצים קשיחים וגמישים שיכלו לעמוד בגלגול, בחיתוך ובקיפול הנחוצים להדפסת כמעט כל צורה תלת ממדית. יתרונם הגדול: 90% מרכיביהם מקומיים. שאה ועמיתיה דיווחו על עבודתם בכתב העת Scientific Reports. "הדפסנו בתלת ממד אפילו לבנים משולבות, בדומה ללגו, שבהן ניתן לבנות כמו בלבני בנייה", ציינה שאה.

לחומרים הגמישים יכולים להיות שימושים משלהם. כעת שאה ועמיתה דיוויד דיונאנד, גם הוא מדען חומרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, מנסים להפוך את החומרים לקשים יותר ודמויי קרמיקה. בכך הם משתתפים במה שיש המכנים כ"המהפכה התעשייתית הרביעית". הראשונה התחוללה במאה ה–18 בעקבות המצאת הקיטור, שהכניס מיכון לתעשייה הידנית. המהפכה השנייה התחילה עם הגילוי והייצור של החשמל, שבעקבותיהם הומצא פס הייצור ההמוני, והמשיכה עם הופעת הטלגרף וייצור כלי רכב ותעופה מאמצע המאה ה–19. המהפכה השלישית התרחשה בסוף המאה ה–20, עם התפתחות התקשורת וטכנולוגיית המידע, שמאפשרות ייצור אוטומטי. המהפכה הנוכחית, הרביעית במספר, כוללת את התפתחות הרובוטיקה של הייצור, חיבור לאינטרנט וייצור בתלת־ממד של מוצרים מחומרים חדשים.

Share

אודות The3D Zone

Check Also

the3dzone - מגזין הדפסת התלת מימד

מדפסות תלת מימד שמטפסות על עצים? בהחלט כן

פרוייקטי הגמר של שלל המוסדות הגבוהים לאמנות, אדריכלות, עיצוב ומחשבים, מציפים בימים אלה את הגלריות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share