חדשות חמות
בית / רפואה / חוקרת צעירה, זוכת מלגת ״דן דוד״, נלחמת בגידולים סרטניים תוך שימוש בטכנולוגיית הדפסה בתלת מימד

חוקרת צעירה, זוכת מלגת ״דן דוד״, נלחמת בגידולים סרטניים תוך שימוש בטכנולוגיית הדפסה בתלת מימד

Share

לנה נויפלד, הנמנית על החוקרים הצעירים שזכו במלגת דן דוד לשנת 2018, פיתחה שיטה חדשנית להתאמה אישית של טיפול בגידולים סרטניים על ידי הדפסת הגידול בטכנולוגית תלת מימד – תוך שימוש בחומרים ביולוגיים.

לנה נויפלד, מהמחלקה לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה באוניברסיטת תל אביב, נבחרה כאחת מ-20 חוקרים צעירים, סטודנטים בשלבי הדוקטורט והבתר-דוקטורט מהארץ ומהעולם, שזכו במלגות דן דוד לשנת 2018. הזוכים מגיעים השנה משלושה תחומי מחקר: רפואה מותאמת אישית, ביו-אתיקה והיסטוריה של המדעים. מעל מחצית מהזוכים השנה הם ישראלים. נויפלד מקבלת את מלגת דן דוד למצוינות האקדמית  בקטגוריית "רפואה מותאמת אישית". פרס דן דוד, הניתן בישראל, נמנה כיום עם צמרת הפרסים הבינלאומיים. הוא נקרא על שמו של דן דוד, איש עסקים ונדבן בינלאומי, שהלך לעולמו לפני מספר שנים.

החוקרת והזוכה לנה נויפלד

בעבר, הטיפולים בגידולים סרטניים היו אחידים עבור רוב האוכלוסייה. עם השנים, התבהר כי אותו הטיפול לא בהכרח ישפיע באותה יעילות על חולים שונים, וכי הצלחתו תלויה במרכיבים גנטיים שונים של המחלה ושל האדם עצמו. בהמשך לאבחנות אלו הולך ומתפתח בשנים האחרונות תחום ה"רפואה מותאמת אישית". משמעות המונח הוא שרופאים יכולים, על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, לאסוף מידע אודות הפרופיל הגנטי של המחלה או הגידול. לאחר ניתוח הפרופיל יכול בהרבה מקרים הרופא להמליץ על טיפול מותאם אישית למטופל, שלו סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר מבין אופציות הטיפול הקיימות.

נויפלד, שלמדה הנדסה כימית והנדסת פולימרים בטכניון וכעת חוקרת במחלקה לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מציעה גישה חדשנית להתמודדות עם בעיית התאמת הטיפול בגידולים סרטניים למטופלים ספציפיים באמצעות שימוש חדשני בטכנולוגיות הדפסה בתלת מימד. את המחקר היא מבצעת בהנחיית פרופ׳ רונית סצ׳י-פאינרו, כשבתהליך היא יוצרת מודל של הגידול מחומרים ביולוגיים המכילים את תאי המטופל.

הבעיה שאותה באה נויפלד לנסות ולפתור היא שבעוד שבפעמים רבות ישנן מספר תרופות שעשויות לשמש לטיפול בגידול סרטני, יש צורך באבחון נוסף על מנת להעריך לאיזו מהן יגיב הגידול בצורה האופטימאלית. כיום, הליך האבחון למציאת התרופה המתאימה עבור המטופל הספציפי כרוך בעלויות גבוהות וזמן המתנה ארוך. התהליך כולל לקיחת דגימה מהגידול באמצעות ביופסיה ולאחר מכן השתלתה בעכברי מעבדה. בשלב הבא, התרופות השונות נבחנות על העכברים ולאחר בחינת תגובת התאים המושתלים בהם נבחרת התרופה המתאימה ביותר לטיפול בחולה. אחד החסרונות בשיטה זו הוא יוקרו הרב של ההליך, מה שהופך אותו לפחות זמין עבור חולים רבים.

חסרון נוסף הוא זמן ההמתנה מרגע לקיחת הביופסיה ועד מתן התשובה לחולה. זמן ההמתנה יכול להגיע לחצי שנה, כאשר עבור מטופלים רבים המתנה של כמה חודשים משמעה ההבדל בין חיים ומוות. עקב כך, במקרים רבים לא נעשית התאמה אישית כלל וניתנת למטופל שיטת הטיפול שלה אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר מבחינה סטטיסטית ולא זו שתוביל בהכרח לתוצאות הטובות ביותר עבורו.

לנה נויפלד במעבדת הדפסת התלת מימד

השיטה החדשנית שמציעה נויפלד עושה שימוש בסריקות MRI של הגידול, וכן בחומר ביולוגי המכיל דגימות תאים שנאספו מהחולה עצמו. סריקות ה-MRI מעובדות לכדי מודל תלת מימדי מושלם של הגידול המודפס מחומר ביולוגי בתנאי מעבדה. המודל המודפס זהה לגידול הסרטני ומאפשר לרופא לבחון תרופות ודרכי טיפול אפשריות בצורה אידיאלית עבור החולה תוך מזעור הסיכונים. החדשנות בשיטה זו באה לידי ביטוי בין השאר בעלויות המוזלות בהשוואה לשיטה הקיימת, וכן בקיצור משמעותי בזמן מתן התשובה לחולה. נויפלד מאמינה כי שימוש במודל מודפס יכול לקצר את זמן מתן התשובה לחולה מכחצי שנה לכחודש. קיצור זמן ההמתנה יהפוך את השיטה לרלוונטית עבור חולים רבים יותר, חלקם מאובחנים במצב סופני.

מח מודפס בתלת מימד בפרוייקט של נויפלד

פרס דן דוד, הניתן בישראל, נמנה כיום עם צמרת הפרסים הבינלאומיים. הוא נקרא של שמו של דן דוד, איש עסקים ונדבן בינלאומי, שהלך לעולמו לפני מספר שנים. במסגרת הפרס מוענקים מדי שנה שלושה פרסים בשווי מיליון דולר כל אחד, לאנשים אשר הוכיחו הצטיינות מיוחדת בתחומי המדע, הרוח, האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים. על פי מסורת הפרס, הזוכים תורמים 10% מכספי הפרס ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים מתחומי פעילותם, כאשר כל חוקר צעיר יקבל 15 אלף דולר שיאפשרו לו להמשיך במחקר הנוכחי בו הוא עוסק ולפתח ולקדם פרויקטים אחרים.

תאי סרטן, בהדפסת תלת מימד – בפרוייקט של נויפלד

הפרסים והמלגות יוענקו בטקס חגיגי בהשתתפות הזוכים, אישים מהארץ ומהעולם ב-7 במאי 2018, באוניברסיטת תל אביב.

לאתר הפרס: http://www.dandavidprize.org/

 

Share

אודות The3D Zone

Check Also

ימי קורונה: כלי עזר מודפס בתלת מימד של חברת Synergy 3D med – לעזרת רופאי השיניים. ראיון מצולם

כפי ששמתם בוודאי לב, זה זמן מה שאנחנו עוקבים מקרוב אחרי חברות תלת מימד ישראליות ויזמים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share