חדשות חמות
בית / רפואה / מדענים יצרו חיישן על שבב אורגני שהודפס כולו בתלת מימד

מדענים יצרו חיישן על שבב אורגני שהודפס כולו בתלת מימד

Share

ה״איבר על שבב״, הראשון בעולם שהודפס כולו בהדפסת תלת מימד, בו משולב גם חיישן, הוצג השבוע על ידי קבוצת מדענים מאוניברסיטת הארווארד. השבב, שנבנה כולו בהליך ייצור דיגיטלי, ניתן להתאמה על פי צרכי חוקרים והוא מאפשר עם הפעלתו איסוף ארוך טווח של נתונים מחקריים שונים.

שיטת הייצור החדשה פותחת בפני החוקרים אפשרות של עיצוב ובנייה ביום אחד, של איבר על שבב, הידוע יותר כ״מערכת מיקרו-פיסיולוגית״, אותה ניתן להתאים לאפיוני מחלות מסויימות, או אפילו להתאים אישית לכל חולה וחולה.

organ-chip-3d-printed-1
Images courtesy of Johan Lind, Disease Biophysics Group/Lori K. Sanders (Lewis Lab)/Harvard University

״הטכנולוגיה החדשה לבניית איבר על שבב לא רק מאפשרת לנו להכניס שינויים בשבב, אלא גם מפשטת בהרבה את הליכי איסוף המידע ממנו״, אומר ג׳והן אולריק לינד, החוקר הבכיר בפרוייקט. לדבריו, על ידי ״חיקוי״ המבנה והפונקציות, של רקמה חיה, האיבר על שבב מהווה כיום אלטרנטיבה חזקה ביותר לביצוע ניסויים בבעלי חיים הנדרשים במחקר המסורתי. בעבר הלא רחוק מדעני הארווארד פיתחו מערכת מיקרופיסיולוגית  שמחקה את המיקרוארכיטקטורה ואת הפונקציות הבסיסיות של ריאות, לבבות ולשונות.

המכשול המרכזי כיום בפיתוח איבר על שבב היה טמון במחיר היקר הכרוך בייצור המואד מורכב ובהליכי איסוף הנתונים המחקריים. כיום נעשה שימוש בייצור בחדרים נקיים תוך שימוש בליטוגרפיה ואיסוף הנתונים מתבצע באמצעות מיקרוסקופ, או מצלמה במהירות גבוהה. ״הגישה שלנו היתה לפתור את שני האתגרים באמצעות ייצור דיגיטלי. פיתחנו סוגי דיו חדשים המיועדים להדפסות תלת מימד והפכנו את כל התהליך לאוטומטי״. החיישנים הזעירים ששולבו בשבב והדיו החדשה אפשרו לחוקרים לשלב את כל החלקים יחד בהליך ייצור רציף אחד.

כדי להמחיש את האפקטיביות של המערכת, הצוות ביצע מספר בדיקות של תרופות חדשות על השבב החדש שדימה לב אנושי ובחן שינויים לאורך זמן. החיישנים המשולבים סיפקו לחוקרים מידע רציף ואפשר איסוף קבוע של נתונים חשובים.

Share

אודות The3D Zone

Check Also

ימי קורונה: כלי עזר מודפס בתלת מימד של חברת Synergy 3D med – לעזרת רופאי השיניים. ראיון מצולם

כפי ששמתם בוודאי לב, זה זמן מה שאנחנו עוקבים מקרוב אחרי חברות תלת מימד ישראליות ויזמים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share