בית / Business / מארצות הברית לעכו: מרכז ראשון מחולל שינוי נפתח בישראל

מארצות הברית לעכו: מרכז ראשון מחולל שינוי נפתח בישראל

Share

מדפסות תלת מימד. קרדיט צילום: אושרי כהן

A-CAT, המרכז לאמנות וטכנולוגיה, שמתחיל לפעול בימים אלה בעכו, החל כחזונו של נער אפרו אמריקאי, וצמח למרכזים מחוללי שינוי הפועלים בכל רחבי ארצות הברית. המרכז בעכו הוא הראשון שנפתח מחוץ לגבולות ארצות הברית. היוזמים מציעים באמצעותו הזדמנות אמיתית לשינוי מקצועי, ומחזקים את הלכידות החברתית בסביבה המשותפת

המרכז לאמנות וטכנולוגיה, שנפתח בימים אלה בעכו, הוא פרי חזונו של ביל סטריקלנד (Bill Strickland), שגדל בשכונת מצוקה בפיטסבורג. המודל שיזם והקים בעקבות מפגש מקרי ששינה את חייו, שוכפל בהצלחה פעמים רבות בארצות הברית ושינה את חייהם של אלפי צעירים. היום מוקם המרכז לראשונה בישראל, ביוזמתו של מרק פרנק ( Mark S. Frank), יו”ר עמותת NICAT, שעבד כעורך דין במרכז הראשון שהוקם בפיטסבורג, וליווה את תלמידי המרכז בפעילותם. המטרה: לספק אימון קריירה משמעותי בסביבה יפה ואסתטית, וללמד נוער ערבי ויהודי כישורי חיים באמצעות האמנויות והטכנולוגיה. המרכז ממוקם בעכו, אך הוא ישרת את האזור כולו.

המרכז בעכו נמצא בבניין חדש במרכז העיר, סמוך לקניון עזריאלי, והוא עובד בשני מישורים – העשרה והכשרה. בני נוער (14-18) ייהנו מחוגי העשרה בצילום ובהדפסות תלת מימד. מחוסרי עבודה בגילאי 18 ומעלה ימצאו כאן קורסי הכשרה בתיירות ובתעשייה. הקורסים פונים אל כלל האוכלוסייה. מטרתם היא לתמוך בקהילה ולסייע לאוכלוסיות מוחלשות ביציאתה ממעגל האבטלה, ולכן הקורסים למיעוטי יכולת יינתנו ללא תשלום.

עכו נבחרה בשל היותה עיר שחיים בה יהודים וערבים במעורבות אמיתית, ובגלל השאיפה ללכידות חברתית בין האוכלוסיות. אנשי העמותה התקבלו כאן בחיבוק חם. המודל הועתק לעכו בשלמותו וכמו בארה”ב, הוא מתייחס אל שכבה סוציואקונומית מסוימת שבה מתחולל השינוי, אל קשיים כלכליים וחברתיים בזיקה לסביבה המעורבת, שבה לעיתים אנשים חיים אלה לצד אלה ומתקשים לתקשר. הצרכים משותפים לכולם, והם מקבלים מענה תחת קורת גג אחת. כמו בארצות הברית, גם בעכו יקפידו על תיאום צרכים עם התעשיינים מקומיים, והצעות ההכשרה המקצועית יהיו בהתאם.

מנכ”ל המרכז הוא נעים עביד, תושב עכו, מהנדס אקוסטיקה ובעליהם של חברת ייעוץ אקוסטי ואולפן סאונד מקצועי. לצד אלה, עביד עוסק שנים ארוכות בעשייה למען חיים בסביבה משותפת. ב-2008, בעקבות מהומות יום כיפור בעכו, היה שותף יחד עם יוסי פיטוסי וזוהיר בהלול בהקמת עמותת “קשת, עכו עיר משותפת”. הקבוצה נוצרה מתוך התמהיל התרבותי והאתני של העיר, היא מקיימת פעילות ענפה והפכה למודל עבור ערים מעורבות אחרות בארץ. עביד גדל כילד נוצרי בשכונה יהודית בעיר החדשה, ונוף ילדותו עיצב את תפיסת עולמו: “תמיד היה לי ברור שניתן לנהל דו שיח שוטף בין האוכלוסיות, ולהתגבר על הקשיים שבדרך. בפעילות המשותפת אנחנו לא מנסים להמציא את הגלגל, אלא להחזיר אותו אל המקום שבו היה לפני שהדברים התקלקלו. בעכו תמיד חיו ערבים ויהודים ביחד, ביחסי חברות ושכנות, אבל משהו השתבש בדרך. כילד, תמיד הלכתי לסוכת השכנים והם באו אלינו כדי לראות את עץ האשוח. בל”ג בעומר הלכנו ביחד לאסוף עצים למדורה. בשנים האחרונות איבדנו את הדברים האלה ואנו שומעים בעיקר על הדברים הקיצוניים”.

מרכז A-Cat בעכו
מרכז A-Cat בעכו

את סטריקלנד פגש עביד לראשונה ב-2015,  ונשבה ברעיון הפעילות. הוא הצטרף לעמותה, הפך לחבר הוועד המנהל ובהמשך התמנה למנכ”ל. הוא חולל שינויים פרקטיים רבים בתכנון המקום, ובימים אלה שוקד על התכנים. “הרגשתי שזו אחריותנו כתושבי עכו, יהודים וערבים, לאמץ פרויקט כזה” הוא מסביר “גם ביל סטריקלנד לקח אחריות ופעל לשינוי המצב, והצליח. אני בא מהתחום החברתי, ומאמין שהשינוי צריך להיעשות מבפנים, מהחברה עצמה. לא צריך לחכות רק לממשלה שתיתן תקציב ותפעל לקרב בין העמים, הכול תלוי בנו. אנו עוסקים בתחומים חברתיים כלכליים, ובכך תורמים רבות לדו שיח, מבלי לעסוק בדו שיח עצמו”.

סטריקלנד גדל כילד אפרו אמריקאי בשכונה קשה, על רקע תחושת אפליה, מתיחות בין שחורים ולבנים ופשיעה גואה, וידע דבר או שניים על חיים בחוסר תקווה. בית הספר לא היה העדפתו הראשונה, עד שפגש במקרה במורה למלאכה. 50 שנה חלפו מהיום שבו הלך בעקבות מוסיקת ג’אז וריח של קפה, והגיע אל חדר האמנויות בבית הספר התיכון שבו למד. מורה לאמנות, שעסק שם ביצירת כלי קרמיקה, הזמינו להיכנס. המפגש עורר את רגישותו של הנער ונתן לו סיבה לקום בבוקר. לימים הודה סטריקלנד, כי המורה ההוא הציל את חייו, וכי כל אדם צריך לקבל הזדמנות לעצב את גורלו בעצמו.

וזה הרעיון העומד בבסיס המרכזים מחוללי השינוי שהקים: לחזק בני נוער באמצעות אמנויות וטכנולוגיה, ולהציע למחוסרי עבודה מהשכבות הסוציואקונומיות הנמוכות הכשרות לחיים, בתחומים הנכונים לסביבתם. התוצאות מוכחות בשטח: הסטודנטים, הלומדים בתוכניות האמנויות של המרכזים האמריקאים, משלימים את ההשכלה התיכונית שלהם בשיעור של 98 אחוזים, כפול מהממוצע המקומי.  סטריקלנד גם שילב בקורסים תלמידים אפרו אמריקאים ולבנים, במטרה ליצור ביניהם היכרות. המרכז הראשון, MBC, נפתח באחת השכונות הקשות בפיטסבורג, כשהתלמידים ואנשי הקהילה מסייעים בשיפוץ הבניין. בעקבותיו קמו מרכזים נוספים.

את המוסדות שהקים מפארות יצירות אמנות, והחדרים מרווחים ומוארים. שומרים אינם נראים בסביבה, וגם לא מערכות אזעקה או מצלמות אבטחה. הערך האסתטי הוא אמירה המבטאת את תפיסתו של סטריקלנד: יש לתת לצעירים את הטוב ביותר, להכשירם לעבוד על הציוד המקצועי והמתקדם ביותר, ולסמוך עליהם  שיידעו לשמור על כל אלה.

בין המקומות שהקים סטריקלנד נמצאים “אמפיתיאטרון קולינרי”, שבו תלמידים לומדים לבשל אוכל גורמה, מרכז גננות מסחרי המגדל סחלבים מרהיבים, ואולם ג’אז שבו כבר הופיעו המוסיקאים האגדיים דיזי גילספי, וינטון מרסליס ואחמד ג’מאל. המרכזים עובדים עם מעסיקים מקומיים וחברות מקומיות דוגמת היינץ, הקולטת אל מפעליה את התלמידים העוברים הכשרה במרכז.

 

Share

אודות The3D Zone

Check Also

THE3DZONE.CO.IL מגזין ההדפסה בתלת מימד

יצרנית החיישנים HENSOLDT רוכשת את המדפסת התלת מימדית של ננו דיימנשן

 חברת ננו דיימנשן, הפועלת בתחום הדפסת התלת מימד לשוק האלקטרוניקה, הודיעה על קבלת הזמנה למערכת ה-DragonFly …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Share